Validation of a questionnaire on attitudes and practice of physical activity and other healthy habits through the Delphi method
e201909081
Keywords:
Delphi method, Validation studies, Questionnaire, Exercise, Healthy lifestyle, Feeding behavior, AdolescentsAbstract
Background: Physical inactivity and sedentary lifestyle are an emerging individual, familiar and social public health problem. The aim of this work was to validate a new questionnaire to know the attitude towards physical activity and other habits in adolescents.
Methods: The Delphi method was used. It was developed in three phases: an initial phase of selection of the panel of experts, an exploratory phase in two rounds of voting using a Likert scale of 1 to 5, and statistical and qualitative analysis of the experts’ contributions. The criteria for the choice of items were: average > 3.5 and factor V of Aiken ≥ 0.7. Reliability was assessed with the Cronbach alpha coefficient. A pilot test was carried out to assess the understanding of the instrument.
Results: 21 experts agreed to participate. Their participation was 100% in the first round and 95.2% in the second one. Seven items did not meet the criteria. The final questionnaire included 93 questions and 11 dimensions: data of the student, father, mother, physical activity in the educational center, transportation, free time, psychosocial aspects of physical activity, attitude towards physical activity, food, other habits and health perception. A Cronbach’s alpha of 0.974 was obtained.
Conclusions: The results support the reliability and validity of the questionnaire. The Delphi method proved to be a useful technique for the proposed objective.
Downloads
References
OMS | Informe sobre la situación mundial de las enfermedades no transmisibles 2014. WHO.
Escalante Y. Actividad física, ejercicio físico y condición física en el ámbito de la salud pública. Rev Esp Salud Pública. 2011 Aug;85(4):325–8.
Craig CL, Marshall AL, Sjöström M, Bauman AE, Booth ML, Ainsworth BE et al. International physical activity questionnaire: 12-country reliability and validity. Med Sci Sports Exerc. 2003 Aug;35(8):1381–95.
Hagströmer M, Bergman P, De Bourdeaudhuij I, Ortega FB, Ruiz JR, Manios Y et al., HELENA Study Group. Concurrent validity of a modified version of the International Physical Activity Questionnaire (IPAQ-A) in European adolescents: The HELENA Study. Int J Obes 2005. 2008 Nov;32 Suppl 5:S42–48.
Martínez-Gómez D, Martínez-de-Haro V, Pozo T, Welk GJ, Villagra A, Calle ME et al. Fiabilidad y validez del cuestionario de actividad física PAQ-A en adolescentes españoles. Rev Esp Salud Pública. 2009 Jun;83(3):427–39.
Morgan A with Moreno C, Ramos-Valverde P, Rivera F, García-Moya I, Jiménez-Iglesias A, Sánchez-Queija I et al. Cuestionario HBSC 2014 - España. Universidad de Sevilla. HBSC Spain. Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad; 2014.
Lima-Serrano M, Lima-Rodríguez JS, Sáez-Bueno A. Diseño Y Validación De Dos Escalas Para Medir La Actitud Hacia La Alimentación Y La Actividad Física Durante La Adolescencia. Rev Esp Salud Pública. 2012;86(3):253–68.
Viera EC, Robles MTA, Fuentes-Guerra FJG, Rodríguez JR. Diseño de un cuestionario sobre hábitos de actividad física y estilo de vida a partir del método Delphi. E-Balonmanocom Rev Cienc Deporte. 2012 Feb 1;8(1):51–66.
Ruiz RAA. Macofyd. Cuestionario de motivaciones, actitudes y comportamientos en el ocio físico-deportivo juvenil: Ponce de León, A.; Sanz, E.; Ramos, R. y Valdemoros, M. A. (2010). Logroño: Universidad de La Rioja. Context Educ Rev Educ. 2011;(14):229–30.
Pavón Lores, AI. Motivaciones e intereses de los universitarios murcianos hacia la práctica físico-deportiva [tesis doctoral]. Murcia; 2004.
Martín Matillas, M. Nivel de Actividad Física y de Sedentarismo y su Relación con Conductas Alimentarias en Adolescentes Españoles [tesis doctoral]. Granada; 2007.
Dalkey N, Helmer O. An Experimental Application of the DELPHI Method to the Use of Experts. Manag Sci. 1963 Apr 1;9(3):458–67.
A Somerville J. Effective Use of the Delphi Process in Research: Its Characteristics, Strengths and Limitations. 2008 Jan 1;1–11.
Landeta, J. El método Delphi. Ariel; 2002.
The Delphi Method: Techniques and Applications--Harold A. Linstone and Murray Turoff (Eds.)--1975
Varela-Ruiz M, Díaz-Bravo L, García-Durán R. Descripción y usos del método Delphi en investigaciones del área de la salud. Investig En Educ Médica. 2012;1(2):90–5.
Wilson S, Hauck Y, Bremner A, Finn J. Quality nursing care in Australian paediatric hospitals: a Delphi approach to identifying indicators. J Clin Nurs. 2012 Jun;21(11-12):1594–605.
Vio F, Lera L, Fuentes-García A, Salinas J. Método DELPHI para buscar consenso sobre metodologías educativas en alimentación saludable para alumnos de tercero a quinto año básico, sus familias y profesores. Nutr Hosp. 2016 Jul 19; 33(4).
Syed AM, Hjarnoe L, Krumkamp R, Reintjes R, Aro AR. Developing policy options for SARS and SARS-like diseases - a Delphi study. Glob Public Health. 2010;5(6):663–75.
Gilson N, Brown WJ, Faulkner G, McKenna J, Murphy M, Pringle A et al. The International Universities Walking Project: development of a framework for workplace intervention using the Delphi technique. J Phys Act Health. 2009 Jul;6(4):520–8.
Reguant Alvarez M, Fonseca M. El método Delphi-. Reire. 2016 Jan 7;9:87–102.
Gil-Gómez de Liaño B, Pascual-Ezama D. La metodología Delphi como técnica de estudio de la validez de contenido. An Psicol. 2012 ;28(3).
Mediavilla Saldaña, L GG JM. Diseño, creación y validación de una entrevista para obtener datos biográficos, de carácter deportivo-militar, de los militares que participaron en unos juegos olímpicos. Journal of Sport and Health Research. 2013;5(2):157–66.
Josefa B, López Padrón A, Mengual-Andres S. Validación mediante método Delphi de un cuestionario para conocer las experiencias e interés hacia las actividades acuáticas con especial atención al Windsurf. Agora Para Educ Física El Deporte. 2010 Jan 1;12:75–94.
Blázquez Manzano A. Diseño y validación de un cuestionario para analizar la calidad de empleados de servicios deportivos públicos de las mancomunidades de municipios extremeñas. 2011;
Charro. Investigando en educación: el método Delphi. Rev Atlante Cuad Educ Desarro. 2017 Oct.
Almenara JC, Moro AI. Empleo del método Delphi y su empleo en la investigación en comunicación y educación. Edutec Rev Electrónica Tecnol Educ. 2014 Jun 26;0(48):272.
Amaya MR, Paixão DP da SS da, Sarquis LMM, Cruz ED de A. Construction and content validation of checklist for patient safety in emergency care. Rev Gaucha Enferm. 2017 Jun 5;37(spe):e68778.
Boyce W, Torsheim T, Currie C, Zambon A. The Family Affluence Scale as a Measure of National Wealth: Validation of an Adolescent Self-Report Measure. Soc Indic Res. 2006 Sep 1;78(3):473–87.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2019 Irene Andrés García, Mª Fe Muñoz Moreno, Gema Ruíz López del Prado, Blanca Gil Sáez, Melchor Andrés Puertas, Ana Almaraz Gómez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Usted es libre de:
Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia.
Bajo los siguientes términos:
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada , brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
SinDerivadas — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no podrá distribuir el material modificado.
No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.
Avisos:
No tiene que cumplir con la licencia para elementos del material en el dominio público o cuando su uso esté permitido por una excepción o limitación aplicable.
No se dan garantías. La licencia podría no darle todos los permisos que necesita para el uso que tenga previsto. Por ejemplo, otros derechos como publicidad, privacidad, o derechos morales pueden limitar la forma en que utilice el material.