Challenges in teaching first aids at schools: analysis of spanish educational legislation (LOMLOE) and curricular guidance

e202402013

Authors

  • Roberto Barcala-Furelos REMOSS Research Group; Facultad de Ciencias de la Educación y el Deporte; Universidade de Vigo. A Xunqueira (Pontevedra). España.
  • Lucía Peixoto-Pino Facultade de CC. da Educación; Universidade de Santiago de Compostela. Santiago de Compostela. España. / CLINURSID Grupo de Investigación; Escuela de Enfermería; Universidade de Santiago de Compostela. Santiago de Compostela. España.
  • Julio Zanfaño-Ongil Instituto de Enseñanza Secundaria Augustóbriga. Consejería de Educación de la Junta de Extremadura. Navalmoral de la Mata (Cáceres). España.
  • Santiago Martínez-Isasi CLINURSID Grupo de Investigación; Escuela de Enfermería; Universidade de Santiago de Compostela. Santiago de Compostela. España. / Facultade de Enfermería; Universidade de Santiago de Compostela. Santiago de Compostela. España.

Keywords:

First Aid, Educational legislation, School curriculum, CPR, Teacher training, Teachers, School nursing, Stroke, Heimlich

Abstract

BACKGROUND // Teaching first aid (FA) to children and young people is a priority strategy in Public Health. The aim of this paper was to review and analyze new educational legislation within the FA curriculum framework, which is necessary for providing teachers and healthcare professionals with a practical guide that guides teaching to train first responders in different school stages.
METHODS // A group of four experts with curricular experience at different educational levels, as well as in the field of FA, participated in this analysis. The methodology involved a consensus analysis approach on the content of the spanish Royal Decrees (RD) for Primary Education (RD 157/2022), Secondary Education (RD 217/2022), and Baccalaureate (RD 243/2022) that develop the curriculum of the Organic Law 3/2020 (LOMLOE).
RESULTS // In the analysis of the three RD, ten general concepts were identified: accident prevention; protocol Protect, Alert, Assist (PAS); 1-1-2 protocol; recovery position (PLS); cardiopulmonary resuscitation (CPR); automated external or semi-automatic defibrillator (AED); foreign body airway obstruction (FBAO); FA; transportation of the injured; and stroke. Throughout all educational stages, in twenty-seven instances appeared content explicitly related to accident prevention or the learning of FA.
CONCLUSIONS // The current curriculum provides FA content from the age of eight-nine (3rd year of Primary Education). By the end of compulsory education, all students should be able to identify cardiac arrest, alert emergency services, initiate resuscitation maneuvers, use the defibrillator, and know how to respond to choking incidents.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Peixoto-Pino L, Rico-Díaz J, Giráldez VA. Elaboración y aplicación de un proyecto interdisciplinar en las etapas de Infantil y Primaria sobre prevención de accidentes promovido desde el Área de Educación Física (Development and application of an interdisciplinary project on accident prevention). Retos. 17 de octubre de 2018; (35): 250-254.

Zideman DA, Singletary EM, Borra V, Cassan P, Cimpoesu CD, De Buck E et al. European Resuscitation Council Guidelines 2021: First aid. Resuscitation. abril de 2021; 161: 270-290.

Greif R, Lockey A, Breckwoldt J, Carmona F, Conaghan P, Kuzovlev A et al. European Resuscitation Council Guidelines 2021: Education for resuscitation. Resuscitation. abril de 2021; 161: 388-407.

Böttiger BW, Van Aken H. Kids save lives. Training school children in cardiopulmonary resuscitation worldwide is now endorsed by the World Health Organization (WHO). Resuscitation. septiembre de 2015; 94: A5-7.

Abelairas-Gómez C, Rodríguez-Núñez A, Casillas-Cabana M, Romo-Pérez V, Barcala-Furelos R. Schoolchildren as life savers: at what age do they become strong enough? Resuscitation. junio de 2014; 85(6): 814-819.

Otero-Agra M, Barcala-Furelos R, Besada-Saavedra I, Peixoto-Pino L, Martínez-Isasi S, Rodríguez-Núñez A. Let the kids play: gamification as a CPR training methodology in secondary school students. A quasi-experimental manikin simulation study. Emerg Med J EMJ. noviembre de 2019; 36(11): 653-659.

Rabanales-Sotos J, Guisado-Requena IM, Leiton-Espinoza ZE, Guerrero-Agenjo CM, López-Torres-Hidalgo J, Martín-Conty JL et al. Development and Validation of a Novel Ultra-Compact and Cost-Effective Device for Basic Hands-On CPR Training: A Randomized, Sham-Controlled, Blinded Trial. Int J Environ Res Public Health. 18 de noviembre de 2022; 19(22): 15228.

Navarro Patón R, Penelas Teijeiro G, Basanta Camiño S. ¿Tienen las futuras maestras y maestros de educación primaria la formación necesaria para iniciar las maniobras de reanimación cardiopulmonar en caso de emergencia escolar? Un estudio descriptivo. EDUCAR [Internet]. 2016 [consultado 7 de mayo de 2018];52(1). Disponible en: http://www.redalyc.org/resumen.oa?id=342143463009

Navarro-Patón R, Freire-Tellado M, Basanta-Camiño S, Barcala-Furelos R, Arufe-Giraldez V, Rodriguez-Fernández JE. Effect of 3 basic life support training programs in future primary school teachers. A quasi-experimental design. Med Intensiva. 2018; 42(4): 207-215.

Pichel López M, Martínez-Isasi S, Barcala-Furelos R, Fernández-Méndez F, Vázquez Santamariña D, Sánchez-Santos L et al. Un primer paso en la enseñanza del soporte vital básico en las escuelas: la formación de los profesores. An Pediatría. 1 de noviembre de 2018; 89(5): 265-271.

Rodríguez Lorenzo L, Ruibal-Lista B, Toro S. Los primeros auxilios en el currículo de la educación obligatoria en España. Sportis. 2020; 6(2): 365-389.

Jefatura del Estado. Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación [Internet]. Sec. 1, Ley Orgánica 3/2020 dic 30, 2020 p. 122868-953. Disponible en: https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3

Real Decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria.

Real Decreto 217/2022, de 29 de marzo, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Secundaria Obligatoria.

Real Decreto 243/2022, de 5 de abril, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas del Bachillerato.

Bohn A, Lukas RP, Breckwoldt J, Böttiger BW, Van Aken H. «Kids save lives»: why schoolchildren should train in cardiopulmonary resuscitation. Curr Opin Crit Care. Junio de 2015; 21(3): 220-225.

Peixoto-Pino L. Proyecto interdisciplinar: Tú puedes salvar una vida. En: Congreso Internacional de Seguridad y Turismo Sostenible VIII de Socorrismo Basado en la Evidencia Científica. Oleiros (A Coruña): Universidade da Coruña; 2015. p. 10.

Navarro-Patón R, Freire-Tellado M, Fernández-González N, Basanta-Camiño S, Mateos-Lorenzo J, Lago-Ballesteros J. What is the best position to place and re-evaluate an unconscious but normally breathing victim? A randomised controlled human simulation trial on children. Resuscitation. enero de 2019; 134: 104-109.

Plant N, Taylor K. How best to teach CPR to schoolchildren: a systematic review. Resuscitation. Abril de 2013; 84(4): 415-421.

Martínez-Isasi S, Carballo-Fazanes A, Jorge-Soto C, Otero-Agra M, Fernández-Méndez F, Barcala-Furelos R et al. School children brief training to save foreign body airway obstruction. Eur J Pediatr. 30 de septiembre de 2023.

Jorge-Soto C, Abelairas-Gómez C, Barcala-Furelos R, Gregorio-García C, Prieto-Saborit JA, Rodríguez-Núñez A. Learning to use semiautomatic external defibrillators through audiovisual materials for schoolchildren. Emergencias. 2016; 28(2): 103-108.

Jorge-Soto C, Abelairas-Gómez C, Barcala-Furelos R, Garrido-Viñas A, Navarro-Patón R, Muiño-Piñeiro M et al. Automated external defibrillation skills by naive schoolchildren. Resuscitation. 2016; 106: 37-41.

Perkins GD, Gräsner JT, Semeraro F, Olasveengen T, Soar J, Lott C et al. European Resuscitation Council Guidelines 2021: Executive summary. Resuscitation. abril de 2021;161:1-60.

Sánchez-Lloria P, Barcala-Furelos R, Otero-Agra M, Aranda-García S, Cosido-Cobos Ó, Blanco-Prieto J et al. [Descriptive analysis of triggers, outcomes and the response of the health systems of child drowning in Galicia (Spain). A 17-year retrospective study]. Rev Esp Salud Publica. 22 de junio de 2022; 96: e202206048.

De Oliveira J, Piñeiro-Pereira L, Padrón-Cabo A, Alonso-Calvete A, García-Crespo O, Varela-Casal C et al. [Perception, knowledge and education for drowning prevention in adolescent]. Rev Esp Salud Publica. 11 de noviembre de 2021; 95: e202111148.

Simal-Hernández P, Guiu-Guia JM, Hernández-Meléndez T, Aparicio-Azcárraga P et al. Logros y retos en la atención del ictus en España: desde la estrategia del sistema nacional de salud al plan de acción europeo 2018-2030. Rev Esp Salud Pública [Internet]. 2021 [consultado 30 de abril de 2023]; 95. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1135-57272021000100197&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Published

2024-02-23

How to Cite

1.
Barcala-Furelos R, Peixoto-Pino L, Zanfaño-Ongil J, Martínez-Isasi S. Challenges in teaching first aids at schools: analysis of spanish educational legislation (LOMLOE) and curricular guidance: e202402013. Rev Esp Salud Pública [Internet]. 2024 Feb. 23 [cited 2024 May 20];98:12 páginas. Available from: https://ojs.sanidad.gob.es/index.php/resp/article/view/259

Issue

Section

Colaboraciones especiales

Categories

Most read articles by the same author(s)